Steeds meer steden weren deelscooters

In steeds meer steden regent het klachten van foutgeparkeerde deelscooters. Om deze reden kiezen steeds meer gemeentebesturen ervoor om de deelscooter bedrijven te weren of beperkingen op te leggen. Zo hebben Zwolle, Amsterdam, Den Haag, Leidschendam en Amersfoort al maatregelen genomen.



GO Sharing, Check en Felyx deelscooters

Er zijn ontzettend veel bedrijven die deelscooters aanbieden in Nederland. Drie daarvan zijn verreweg het best vertegenwoordigd in de grote steden; Check, Felyx en GO Sharing. De drie scooterbedrijven gaan redelijk vergelijkbaar te werk. Bij alle drie heb je een account nodig. Dit account kan je verkrijgen door de app te downloaden, je gegevens in te voeren en te bevestigen met een foto van je rijbewijs.

Waar het wel verschilt is hoe de scooters eruit zien en hoe de bedrijven omgaan met incorrect gebruik. Vooral fout geparkeerde scooters worden als overlast gezien. Bij de meeste deelscooterbedrijven krijg je een boete als de scooter zodanig in de weg staat dat het door het bedrijf zelf aangepast moet worden. Iemand moet er dan heen rijden in een busje en de scooter uit de weg halen. Soms krijg je alleen een waarschuwing. Bijvoorbeeld wanneer de gebruiker na jou een melding doet van fout parkeren, maar de scooter hoeft niet verplaatst te worden. Bega je drie keer dezelfde overtreding? Dan wordt je vaak je account door het desbetreffende bedrijf verwijderd.
Ook de politie zelf handhaaft hierop, wordt er een boete uitgeschreven voor een deelscooter, dan zal het verantwoordelijke bedrijf de boete naar de overtreder doorsturen aan de hand van de locatie en tijd.


Deelscooters in Amsterdam

In Amsterdam rijden er momenteel 700 deelscooters rond, 350 van Check en 350 van Felyx. De wit-paarse en donkergroene scooters zijn dus al duidelijk zichtbaar in het straatbeeld. Een lange tijd waren er geen deelfietsen en deelscooters toegestaan in Amsterdam omdat toentertijd de overlast van willekeurig geparkeerde deelfietsen te groot was. Omdat geschiedenis zich weer eens herhaald, is dat nu weer het geval. Hierom zijn er meldpunten opgericht om de overlast van de deelscooters te kunnen melden. Het meldpunt voor Felyx vind je hier, en voor Check kan je hier vinden.


Deelscooters in Den Haag

Als de dichtstbevolkte stad van Nederland is het niet gek dat er ook veel deelscooters zijn verspreid, namelijk wel 1350. Bijna twee keer zoveel als in Amsterdam dus. Omdat er te veel overlast wordt ondervonden door de burgers van de stad heeft de gemeente besloten geen nieuwe deelscooters meer toe te voegen. Dit is vooral besloten in het kader van toegankelijkheid, te vaak kunnen mensen met een beperking hinder ondervinden door een op de stoep geplaatste deelscooter.


Zwolle geeft geen vergunning aan GO Sharing, maar wel aan Felyx en Check...

Omdat er te vaak overlast werd gemeld heeft de gemeente Zwolle besloten GO Sharing geen nieuwe vergunning voor scooters te geven in de Hanzestad. Hierdoor verdwijnen de huidige 150 groene scooters. Wat er echter voor in de plaats komt zijn 150 scooters van Felyx, 150 van Check en 300 deelfietsen van GO Sharing. Dus omdat de overlast te veel werd van deze 150 scooters, komen er 600 deelvoertuigen voor terug.


Zijn de deelscooters echt duurzamer?

Veel deelscooter aanbieder beweren dat de deelscooter een duurzamer alternatief is van een benzinescooter. Per kilometer rijden is dat in principe waar, behalve als je meer zaken mee neemt in de berekening. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productie, distributie en levensduur. Vooral dat laatste is van grote invloed. Volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid is een deelscooter dan zelfs even duurzaam. Een deelscooter heeft namelijk een geschatte levensduur van 3,7 jaar (want overigens al een gunstige schatting lijkt), terwijl een privéscooter op benzine een gemiddelde levensduur kent van 10 jaar.

Ook wordt het argument genoemd dat een deelscooter zal worden verkozen boven de auto. Maar het blijkt dat de meerderheid van de gebruiker de deelscooter heeft genomen, en de fiets heeft laten staan. Slechts 20% van de gebruikers is door de deelscooter niet met de auto gegaan. Dit blijkt uit onderzoek van de scooterbedrijven zelf.




Meer interessante artikelen kan je hier vinden:

Ikwilvanmijnscooteraf.nl is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw scooter verkoopt. Meldt je scooter vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Voer hier je kenteken in:

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands