Veelgestelde vragen

Over ikwilvanmijnscooteraf.nl

Wat is de rol van ikwilvanmijnscooteraf.nl?

Ikwilvanmijnscooteraf.nl helpt je bij de verkoop van je scooter. We vergelijken prijzen, adviseren en bemiddelen tussen jou en de aangesloten dealers om zo te komen tot een prijs waar jij tevreden mee bent.

Wie kan mijn scooter kopen?

Ikwilvanmijnscooteraf.nl werkt met een netwerk van RDW-erkende dealers die kunnen bieden op je scooter. Alleen de dealers die we toegang hebben gegeven tot het aanbod kunnen je scooter zien en biedingen plaatsen. Daardoor kunnen we zeggen dat het verkopen van je scooter via ons 100% veilig is.

Kopen jullie zelf scooters in?

Nee, ikwilvanmijnscooteraf.nl koopt zelf geen scooters in. We kunnen daardoor optimaal jouw belangen behartigen in de onderhandelingen met mogelijke kopers.

Is jullie dienstverlening echt gratis?

Ja, onze dienstverlening is gratis. Zowel aan het aanmelden van je scooter als de daadwerkelijke verkoop zitten geen kosten verbonden.

Waar verdienen jullie dan geld mee?

De scooterdealers die bij ons zijn aangesloten dragen de kosten voor de dienstverlening. Hierdoor blijft de service van ikwilvanmijnscooteraf.nl voor jou als verkoper gratis.

Hoe snel kan mijn scooter worden verkocht?

Omdat we een uitgebreid en actief netwerk van dealers hebben is het mogelijk al binnen 1 dag je scooter te verkopen. Je scooter blijft maximaal een week in de veiling staan.

Kan ik ergens ervaringen van anderen vinden?

Ikwilvanmijnscooteraf.nl hecht veel waarde aan ervaringen. Op die manier kunnen we onze dienstverlening continu verbeteren. Je kunt de ervaring van anderen met ikwilvanmijnscooteraf.nl vinden op Trustpilot, een onafhankelijk reviewplatform waar consumenten hun ervaring met onze dienstverlening kunnen delen.

Aanmelding

Hoe meld ik mijn scooter aan?

Op ikwilvanmijnscooteraf.nl kun je in een paar stappen je scooter aanmelden. Je begint met de keuze van je merk en model. In de volgende stap kun je de eigenschappen van je scooter invullen. Voeg ook foto’s toe, daarmee vergroot je namelijk de kans op het ontvangen van biedingen. Tot slot vragen we je om enkele contactgegevens in te vullen. Op die manier kunnen we je informeren over de biedingen.

Wie zien mijn persoonlijke gegevens?

De contactgegevens die we tijdens het aanmeldproces vragen gebruiken we alleen om je te informeren over de voortgang van het verkoopproces en om je te informeren over het hoogste bod. Dealers brengen op basis van de scootergegevens hun bod uit. Je contactgegevens worden niet bij de advertentie getoond. Pas wanneer je akkoord gaat met het hoogste bod wisselen we de contactgegevens uit. Jij ontvangt daarbij ook de gegevens van de kopende partij.

Kan ik na aanmelding nog foto’s toevoegen?

Mocht je geen foto’s hebben toegevoegd, dan ontvang je automatisch een mailtje van ons zodat je je aanmelding compleet kunt maken met foto’s. Deze plaatsen wij voor je bij je scootergegevens, zodat dit zichtbaar wordt voor dealers. Je kunt je foto’s ook via WhatsApp sturen naar 06 12 50 10 10 of mailen naar klantenservice@ikwilvanmijnscooteraf.nl. Dan voegen wij ze voor je toe aan je aanmelding.

Kan ik achteraf mijn ingevulde gegevens nog wijzigen?

Je kunt zelf je gegevens niet wijzigen. Heb je een wijziging of toevoeging bij je aanmelding? Dan kunnen wij dit voor je invoeren. Je kunt de wijziging mailen naar klantenservice@ikwilvanmijnscooteraf.nl of via WhatsApp sturen naar 06 12 50 10 10. Bellen kan natuurlijk ook, geef je wijzing dan door via 053 - 208 44 49. We zorgen er dan ook voor dat je wijzigingen worden doorgegeven aan de dealers die al een bod hebben uitgebracht.

Kan ik ook een scooter verkopen waar nog een financiering op zit?

Een scooter waar nog financiering op zit kan alleen worden verkocht met goedkeuring van de financieringsmaatschappij. De scooter geldt als onderpand voor de financiering en zolang hij niet is afbetaald is de tenaamstellingscode in het bezit van de kredietverstrekker. Als kredietnemer hoor je eerst de financiering af te lossen voordat je de tenaamstellingscode krijgt, en dus je scooter kunt verkopen. In sommige gevallen is het mogelijk dat de dealer, in goed overleg, het openstaande bedrag afdraagt aan de financieringsmaatschappij. De dealer ontvangt hierna de tenaamstellingscode waarmee hij de scooter kan vrijwaren. Het eventuele restbedrag wordt daarna aan de verkoper overgemaakt.

Een bod

Ben ik verplicht een bod te accepteren?

Nee, je bent niet verplicht het bod dat je ontvangt te accepteren. Als je het niet eens bent met een geplaatst bod kun je je scooter nog een keer aanbieden. Je hoeft hiervoor niet nog een keer je scooter aan te melden. Je kunt bellen met een van onze medewerkers op 053 - 208 44 49 en wij plaatsen je scooter dan nogmaals in de veiling.

Heb ik ook bedenktijd?

Je krijgt altijd tijd om na te denken of je akkoord gaat met een bod. Een bod is 14 dagen geldig. Zodra je akkoord bent gegaan heb je een overeenkomst op afstand gesloten. De bedenktijd geldt vanaf dat moment niet meer.

Is het verkregen bod gegarandeerd?

Niet altijd. Een dealer plaatst een bod op basis van de gegevens die jij hebt ingevuld bij de aanmelding. Als je akkoord gaat hoef je in principe niet meer te onderhandelen met de dealer. Je krijgt tijdens de overdracht het afgesproken bedrag uitbetaald. Dit geldt alleen wanneer de omschrijving van je scooter klopt en je eventuele bijzonderheden hebt vermeld. Ziet de dealer bij de overdracht dat de scooter anders is dan omschreven en kan hij dit onderbouwen? Dan mag hij een tegenbod doen. Je bepaalt zelf of je met dit tegenbod akkoord gaat. Als je niet akkoord gaat is de verkoopovereenkomst kosteloos ontbonden. We adviseren je in deze situatie wel om ter plekke telefonisch contact met ons op te nemen op 053 - 208 44 49, zodat we samen kunnen kijken naar een passende oplossing.

Wat zijn nuttige tips voor een succesvolle verkoop?

Je scooter verkopen doe je niet elke dag. De verkoop gaat een stuk gemakkelijker en sneller als je je scooter zo gedetailleerd en realistisch mogelijk omschrijft. De dealers plaatsen hun bod op basis van jouw ingevulde gegevens. Vergeet niet om eventuele schade te vermelden. We raden je ook aan om duidelijke en recente foto’s toe te voegen van je scooter. Zorg er wel voor dat je je scooter schoonmaakt voordat je de foto’s maakt.

Overdracht

Hoe maak ik een afspraak met de dealer?

Zodra je akkoord gaat met het bod, telefonisch of per mail, ontvang je een e-mail met daarin de contactgegevens van de dealer. Je stemt telefonisch met de dealer af wanneer je de scooter gaat overdragen. In sommige gevallen wordt de scooter opgehaald. In de e-mail die je van ons ontvangt is deze informatie ook duidelijk omschreven.

Hoe gaat de betaling bij verkoop?

Je krijgt het geld op het moment van de overdracht. De dealer kan het bedrag contant aan je uitbetalen of via een bankoverschrijving overmaken. Je kunt van tevoren met de dealer afspreken hoe jij het geld het liefst wilt ontvangen.

Moet ik mijn verkochte scooter zelf naar de dealer brengen of wordt deze opgehaald?

Voordat je akkoord gaat met een bod wordt aangegeven of je de scooter moet brengen of dat hij wordt opgehaald. Breng je de scooter naar de dealer? Dan vergoeden wij de treinreis terug naar huis. Mocht je scooter niet meer rijdbaar zijn, dan kun je dit bij de aanmelding aangeven. In dat geval wordt de scooter sowieso opgehaald.

Ik kan de dealer niet bereiken voor het maken van een afspraak, wat nu?

Probeer altijd contact binnen de openingstijden van het bedrijf contact op te nemen. Dit kan per dealer verschillen. Lukt het je binnen de openingstijden niet om de dealer te bereiken? Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@ikwilvanmijnscooteraf.nl of 053 - 208 44 49. Wij proberen dan contact op te nemen met de dealer zodat er een afspraak kan worden gemaakt.

Ik ben (een deel van) mijn kenteken kwijt, wat moet ik doen?

Op het moment dat je je scooter verkoopt, moet de dealer de scooter op zijn naam kunnen overschrijven. Je hebt hiervoor het complete kentekenbewijs nodig. Vanaf 1 januari 2014 bestaat dit uit een kentekencard en een tenaamstellingscode bestaand uit 9 cijfers. Het kentekenbewijs dat vóór 1 januari 2014 is uitgereikt bestaat uit voertuigbewijs (deel IA), het tenaamstellingsbewijs (Deel IB) en het overschrijvingsbewijs (Deel II). Ben je (een deel) van het kentekenbewijs kwijt? Vraag dan een vervangend kentekenbewijs aan bij de RDW.

Hoe wordt de vrijwaring van mijn scooter geregeld?

Alle dealers die zijn aangesloten bij ikwilvanmijnscooteraf.nl zijn RDW-erkend. Dat betekent dat ze bevoegd zijn om je scooter te vrijwaren. In de meeste gevallen krijg je het vrijwaringsbewijs bij de overdracht mee.

De dealer doet ter plekke een tegenbod, ben ik verplicht dit te accepteren?

De dealer die je scooter koopt heeft het recht om je scooter te controleren op schade of mankementen. Daarom is het belangrijk dat de omschrijving die je tijdens de aanmelding hebt gegeven overeenkomt met de staat van je scooter. Ziet de dealer iets dat je tijdens de aanmelding niet hebt doorgegeven? Dan mag hij een tegenbod doen. Je bent niet verplicht dit bod te accepteren. Dit geldt niet als annulering en je ontvangt daarom in dit geval geen annuleringsfactuur. We raden je wel aan om in deze situatie meteen contact met onze klantenservice op te nemen. We proberen dan samen tot een oplossing te komen.

Hoe krijg ik de treinreis vergoed?

Als je de scooter bij de dealer brengt vergoeden wij je treinreis terug naar huis. Dit geldt voor een enkele reis, tweedeklas treinkaartje voor één persoon. Stuur hiervoor het transactieoverzicht, een kopie van je vrijwaring en je bankrekeningnummer naar klantenservice@ikwilvanmijnscooteraf.nl.

Overig

Kan ik ook een schade- of sloopmodel verkopen?

Ja, dat kan. Er zijn bij ikwilvanmijnscooteraf.nl ook schade- en sloopspecialisten aangesloten. Zorg voor een gedetailleerde omschrijving en voeg duidelijke foto’s toe. Op die manier kunnen dealers een bieding op maat uitbrengen.

Is het mogelijk mijn scooter te verwijderen van de site?

Wil je je scooter uit de veiling halen? Dit kan door ons te bellen op 053 - 208 44 49 of door een e-mail te sturen naar klantenservice@ikwilvanmijnscooteraf.nl. Vermeld hierbij het kavelnummer en kenteken van je scooter. Wij halen vervolgens je gegevens uit ons systeem.

Moet ik zelf de verzekering beëindigen? Hoe wordt de verzekering beëindigd?

Ja, wanneer je je scooter hebt verkocht moet je zelf de verzekering stopzetten. Bij de meeste verzekeraars moet je je verzekering binnen 14 dagen na de vrijwaring beëindigen. Vergeet dit dus niet, anders betaal je misschien teveel.

Wat is de RDW?

RDW staat voor Rijksdienst Wegverkeer. De RDW is de instelling die in Nederland de registratie van gemotoriseerde voertuigen en documenten, zoals kentekenbewijzen, rijbewijzen en bromfietscertificaten in ons land verzorgt.

Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

We doen er alles aan om je zo goed mogelijk te helpen. Ben je ondanks alles niet naar tevredenheid geholpen en wil je een klacht indienen? Stuur je klacht dan naar het volgende adres:
Motordealerdirect BV
T.a.v. Afdeling klachten
Postbus 260
7500 AG Enschede
Vermeld daarbij je referentienummer en je contactgegevens. Zo kunnen we je sneller helpen.

Het antwoord op mijn vraag staat hier niet bij, en nu?

Neem voor vragen contact op met onze klantenservice. Wij helpen je graag verder.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands