Is onderhoud en reparatie anders bij elektrische scooters?

Je hoort vaak zeggen dat elektrische scooters minder onderhoud nodig hebben dan benzinescooters. Dit is deels waar. Je zult aan een elektrische scooter ongeveer even vaak een onderhoudsbeurt moeten (laten) uitvoeren, maar deze beurten zijn wel minder werk en dus minder kosten. Dit komt vooral omdat er veel minder onderdelen zitten op een elektrische scooter dan een conventionele benzine scooter. Maar wat is er precies anders? En geldt het ook op de langere termijn?


De verschillen tussen een elektrische- en een benzine scooter

Technisch gezien zijn de verschillen tussen een e-scooter en een benzine scooter niet zo groot. Hoe de motor vooruit komt is anders, maar voor de rest is alles hetzelfde. Beide hebben verlichting, wielen, ophanging, een frame en kunststof kappen. Anders zijn de aandrijving, de motor en de energievoorziening. Dat laatste is het meest vanzelfsprekend, bij benzine scooters heb je de brandstof nodig en bij e-scooters is elektriciteit uiteindelijk de verantwoordelijke.

De wielen worden bij bijna alle e-scooters aangedreven door een elektromotor die in het achterwiel zit. Deze directe aandrijving zorgt ervoor dat er geen ketting of riem meer nodig is vanaf de originele plek van de motor naar het achterwiel. Buiten dat er al minder onderdelen in de elektromotor zitten zorgt dit voor nog minder onderdelen. De elektromotoren die tegenwoordig gebruikt worden voor e-scooters zijn onderhoudsvrij.

Een benzinescooter maakt ook gebruik van een accu. Dit is een ander type dat in een e-scooter wordt gebruikt. Dat is omdat bij een benzinescooter de accu vooral gebruikt wordt voor het elektrisch starten van de motor. Als bij een benzinescooter de accu leeg is heb je gelukkig nog de kickstarter, dat is niet zo bij een e-scooter.


Hoe werkt een elektrische scooter motor?

Een e-scooter krijgt zijn kracht uit de elektromotor. Een elektromotor is eigenlijk heel simpel. Een accupakket levert stroom door een chemisch proces dat binnen de accu plaatsvindt. Binnen een accu zitten twee elektroden gescheiden door een tussenwand. De tussenwand zorgt ervoor dat de elektroden niet in contact kunnen komen, dit zou namelijk kortsluiting veroorzaken. In de accu zit een vloeistof, genaamd elektrolyt. Bij het gebruik van de accu lopen er lithium elektronen en ionen van de ene elektrode naar de andere. De ionen kunnen door de tussenwand. De elektronen lopen door een elektrisch circuit waardoor er stroom ontstaat. Als je de accu oplaadt dan gebeurd precies hetzelfde binnen de accu, maar dan andersom.


Hoe vaak is onderhoud nodig bij een e-scooter?

Uiteraard verschilt het per fabrikant hoe vaak er onderhoud nodig is. Maar gemiddeld gesproken ligt het onderhoudsinterval niet anders dan bij benzine scooters. Wel is het zo dat het onderhoud een stuk sneller en goedkoper zal zijn. Zo moet aan de elektromotor en accupakket weinig gebeuren, om de prestaties zo optimaal mogelijk te houden moet het wel gebalanceerd worden eens in de zoveel tijd. Verder is het niet zo te zeggen hoe vaak je onderhoud moet (laten) doen of dat er reparaties nodig zijn omdat het sterk afhankelijk is van het gebruik. Gebruik je de scooter heel vaak, dan is sowieso een groter accupakket handig.

Het is vooral belangrijk om te realiseren dat als je de scooter niet zo vaak gebruikt het essentieel is om de accu eens in de zoveel tijd op te laden. Bovendien moet je even opletten in de winter. Accu's houden namelijk niet van kou, en zullen ook echt slechter presteren op koude dagen dan warme. Als de accu eenmaal beschadigd is, is dit niet te repareren en zal een geheel nieuw pakket nodig zijn. Dit is een hele dure onderneming dus probeer dit altijd te voorkomen. Helaas is een accupakket gedoemd om na een aantal jaar sowieso vervangen te moeten worden omdat het dan niet meer goed kan presteren.




Meer interessante artikelen kan je hier vinden:

Ikwilvanmijnscooteraf.nl is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw scooter verkoopt. Meldt je scooter vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Voer hier je kenteken in:

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands