Hoe lang nog voordat oude scooters overal verboden worden?

Per 1 januari 2018 voert Amsterdam de milieuzone voor scooters in. Brommers en scooters ouder dan zeven jaar komen de stad niet meer in. De gemeente werkt hiermee aan het doel om in 2025 alleen nog uitstootvrije vervoersmiddelen in de ring toe te laten. Dit betekent voor de Nederlandse markt dat de vraag naar oude scooters afneemt.

Amsterdam is de eerste gemeente die de milieuzone voor scooters invoert. Scooters van 2010 of ouder mogen de milieuzone straks niet meer in, omdat deze zorgen voor veel meer uitstoot dan een moderne bestelbus. Wat betekent dit als je zelf een oude scooter hebt die ook onder deze regeling valt? Je leest er hier meer over.


Milieuzone voor scooters

Al lange tijd wordt er gekeken naar een manier om vervuilende scooters te weren uit de grote steden. Amsterdam is de eerste stad in Nederland die de speciale milieuzone invoert. De tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder mogen Amsterdam niet meer in. Een uitzondering is er voor viertakt scooters die nog geen tien jaar oud zijn, die mogen met een ontheffing nog wel de stad in. Niet alleen de politie gaat dit controleren. Er worden vaste camera’s ingezet die het kenteken kunnen lezen en kunnen registreren of een brommer in de milieuzone mag rijden.

Sinds 1 december 2020 geldt er ook in geheel Den Haag een milieuzone. Hier geldt het voor alle brom- en snorfietsen van vóór 1 januari 2011. Voor alle details over deze milieuzone lees je onze blog hierover. Ook Rotterdam werkt aan de wering van tweetakt brom- en snorfietsen. Rotterdammers die hun tweetakt laten slopen krijgen een tegoed om een elektrische fiets te kopen of om met het openbaar vervoer te gaan. Er wordt tot nu toe sceptisch gereageerd op deze regeling. Scooterrijders hebben niet voor niets een scooter, die stappen waarschijnlijk niet zo snel over op een fiets. Als het gaat om milieuzones voor oude tweewielers zijn we in Nederland niet de eersten met zo’n milieuzone. Je kent de Umweltzones in Duitsland vast wel, en weet je nog dat in het centrum van Parijs een paar jaar geleden al een milieuzone voor oude motoren werd ingevoerd? Het is een kwestie van tijd voordat de milieuzone voor scooters ook in de andere steden wordt ingevoerd. Naar verwachting volgen er snel meer gemeenten.


Verkoop scooters

Niet alleen de bestaande scooters worden langzaam verbannen. Vanaf 2018 mogen alleen nog brommers en scooters worden verkocht die voldoen aan de Euro 4 emissie eisen. Dat betekent dat de tweetakt scooters langzaam uitsterven in Nederland. Voor eigenaren van zo’n scooter wordt het lastig om deze nog te verkopen binnen Nederland.

Via ikwilvanmijnscooteraf.nl bereik je RDW-erkende dealers die jouw tweetakt brommer of scooter wel van je willen kopen voor bijvoorbeeld de export of sloop. Heb je nog een oude brommer of scooter en wil je hier wel vanaf voordat de nieuwe regeling ingaat? Meld hem dan aan op ikwilvanmijnscooteraf.nl. Zorg voor een duidelijke omschrijving en voeg foto’s toe om eerder biedingen te ontvangen. Je bereikt veel scooterdealers en je ontvangt automatisch het hoogste bod uit de veiling. Ga je akkoord? Dan ben je gemakkelijk van je milieuvervuilende scooter af en kun je gaan rondkijken naar een model dat wel voldoet aan de milieueisen.



Meer interessante artikelen kan je hier vinden:

Ikwilvanmijnscooteraf.nl is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw scooter verkoopt. Meldt je scooter vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Voer hier je kenteken in:

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands